Rävjakt etc



Jag kan väl börja med att säga att vi nu ligger i ett expansivt läge.
Vi skapar just nu en egen hemsida med diverse roligare prylar vilket gör att det inte varit så aktivt den senaste tiden. Hoppas ni som följer oss har förståelse för detta.

Men nu tillbaka till ämnet för dagen just RÄVJAKT !!

Dagen i ära träffas vi vid reningsverket hemma i byn kl 07.30

Efter en varm kopp slät så tar vi oss då ut för att spåra av vägarna och hittar ett slag relativt tidigt en bit efter åtlen.

Denna räven var inte gammal, legan kom efter 50m från vägen.

Men han hade gått ur den en stund innan jag släppte iaf, det förstod jag på ajax väckande.

Är mycket nöjd hur han betedde sig idag då han väckte ca 10min innan fullt drev.

Drevet drar nästan omgående över till grannmarken, rätt över isen för att sen något otroligt vända hem igen.

Helt enkelt en räv som hörde hemma på våran mark.

Det flyttas om lite i passlinjen som dock bara bestod av 2st tappra och intresserade jägare nämligen Chrille och Asger.


Chrille flyttar sig bort mot backen innan "magniaväg". Jag såg ju precis på pejlen att snart måste det smälla för Ajax gick precis som man trott. Chrille var nog lite lätt nervös när drevet närmade sig men problemet var att räven hade smitit över precis innan han kom till passet.

Räven var uppe ca 1timme innan det begavs sig ur pejlen. Räven gick definitivt i gryt. Vet dock ej var

Lades inte ner jättemycket energi på detta då jag tog för givet att det då skulle finnas mer slag att släppa på.

Men jag hade visst fel, hittade inte ett enda slag till på hela marken.

Rävarna ligger inne då tänkte vi, hämtade milou för att kolla igenom några förhoppningsfulla gryt.

Vi gick igenom 3st innan vi fick kontakt.

Detta var dock fel djur, men tillslut kom milou ut så chrille kunde koppla =)


Nu ser det sådär ljust ut för fortsattingen av jakten då det varit rätt mycket plus och nu börjat frysa på.

Förhoppningen är att denna snön blir bottenfrusen och att vi får lite mer puder. Då är det inte längre någon nackdel.

Snön kommer nog ligga kvar om man kollar 10dagars prognosen.

Nästa fredag verkar det ju komma 20cm snö igen



Imorgon ska vi till sjuhult och försöka ta oss an rävarna.

Som det ser ut nu så blir det nog gryt och korvgrillning.

Detta återstår att se


Fidde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0