Tråkväder

Jaha ja nu när snön ligger som ett tjockt täcke finns det inte mycket att glädjas åt. Snön och vintern är ju otroligt härlig ända tills det blir för mycket snö eller skare. Bara att hoppas att snön försvinner så att man kan jaga lite rådjur igen, men det ser tufft ut.
Rävjakt kan man ju fortfarande ägna sig åt, eller eventuellt försöka nypa en kalv på smygjakt. Annars får man väl lägga krutet på stödutfodringen.

I övrigt fick jag den officella bedömningen från jaktprovet och det blev en liten korrigering. Fick bara i hop 1+3 rå, den långa tappten i drev 3 bedömdes som för lång. Jag fick iallafall mina 44 ep, men jag har ingen anledning att vara besviken. Jämför man med de andra resultaten från november så har jag ett helt okej reslutat.

Här kommer drevprovs berättelsen från dagen:

Härkilas Era ll "Lexie"
Tiken har först ett drev på rå som går i fina bukter utan några nämnvärda tappter , lätt att höra och följa . Kopplas
på löpan efter 105 min . Drev 2 gick efter 52 min in i ett område som mer eller mindre stod under vatten och tiken
lägger av och återvänder till föraren . Drev 3 var tidvis ute i vattensjuka område , med en tappt på 22 min , klarar
av detta och driver ytterligare 12 min och lägger sedan av och återvänder till föraren . Det var 15-20 cm lös snö
och en temperatur på -7 grader vilket påverkade tikens skall och drevförmåga efterhand som dagen fortlöpte . En
mycket lovande ungtik.

Mer finns att läsa på, där kan ni även se de andra resultaten från året:

http://www.svenskadreverklubben.n.se/klubbar/smaland/

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0