Helgen

Ja vad ska man säga om helgen. Igår började det med nästan 10 cm nysnö, jag släppte framåt kvart i 9. Innan jag släppte Lexie hade Lars-Erik lyckats skjuta en hare för Franks lilla blandras valp, ca 6 månader efter ett kortare drev. Lexie tog en stor runda, trots att det var dåligt med slag besökte hon mig endast en gång. Ca 30 min efter att jag släppt fick hon upp, detta drev gick upp mot masterna och var aldrig synligt. Detta drev rörde sig utanför markerna nästan hela tiden. Jag kopplade henne först fram på eftermiddagen, det var väl antagligen väldigt lättdrivet när man väl fått djur på benen.
Rickard åkte sedan ner med sin unghund, man han fick inte upp. Förståligt då det var dåligt med slag eftersom det snöat under natten och djuren inte rört sig speciellt mycket. Men hunden blev en erfarenhet rikare då detta var en av de första gånger den jagat i snö.
Senare under eftermiddagen sköt Lars-Erik dubblé, get och kidde som kom i löske. Ajaj inte bra för oss  som gillar att jaga med hund!!
Det var lite onödigt gjort då detta hade varit ett perfekt och släppt på Rickards tax på. Men hon fick iallafall gå eftersöket på geten som blivit skadskjuten. Rådjuret gick ur sårlegan under första etappten av eftersöket, vi avbröt då och valde att vänta ytterliggare en timme. Men även detta gång spårade hon klockrent och djuret hade lagt sig under en gran och Rickard kunde skjuta ett avfångningskott. Det visade sig vara en bukträff i första läget, vilket syntes väldigt tydligt på skottplatsen då det var skjutet med kula. Efter detta avslutades dagen.

Idag var inte lika trevligt väder, jag och Adam åkte ut till yxkullsund i det snöblandade regnet. Jag släppte i gränsen i söder, fick upp på hygget efter att Lexie väckte ovanligt länge. Detta drevdjur var antagligen stött av mig och Adam, det valde att spendera mesta delen av drevet utanför markerna. Jag kopplade efter ca 2 timmar.
Adam hade fina slag att släppa på då hunden började driva i kopplet. Efter en liten stund fick taxen ordning på slagen och kom i fatt djuren. Han drev på rätt bra, men släppte efter ca 35 min då det barkat rätt ut. På vägen tillbaka fick han tag i ett nytt rådjur som jag och Adam kunde se på fel sidan gränsen. Detta drev buktade väldigt fint, men fortfarande på fel sida gränsen. Vi kopplade hunden efter ett par rundor. Efter detta gav vi upp i regnet och åkte hem.

Tack och hej! Nu hoppas vi att vädret blir bra i veckan!
/Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0