Helgens bravader !!

Lördag: Börjar dagen med att spåra av vägarna på östra sidan, hittar slag efter 2st älgar ev ko och kalv.
             Får också in andra rapporter om älgslag på fler ställen.

Jag börjar med att släppa där jag sett slagen, Erkki drar in i planteringen när jag släpper ut han från bilen. Men han kommer tillbaka, då börjar jag ana oråd.

Märkligt tänkte jag, Han går in en gång till för att komma tillbaka.
Jag bestämmer mig således att runda planteringen för att se om det finns några utslag.
Mycket riktigt så är dom där, slagen alltså. Men inga älgar, slagen var betydligt äldre än vad jag som indian trott.

Jaja inget upptag där iaf.

Jag har precis gått färdigt min såt då jag får rapporter om älgar som skymtats inte så långt från mig.

Jag drar mig ditåt för att släppa och han drar in mot älgarna när han fått vind. Tyvärr så gick dom i fullt sken, det var ko med dubbelkalv. Då det missuppfattats var älgarna stod och dom blev stötta av passkytt.

Ur marken och Erkki släppte efter ca 5-6km

Dom andra hundförarna fick inte upp och hade ruskigt dåligt med slag.
Vad jag förstod på Micke så hade hans hund Dobbie fått upp en ensam ko som gick ur marken.

På eftermiddagen fick Erkki upp ett ekipage med vildsvin som han skällde en stund på men vi kom tyvärr inte åt att skjuta.


Söndag:

Då skulle det jagas räv =)

Jaktligan var ute, vi hade med min hund Finsktövaren Ajax

Vi började med att spåra vägarna en stund innan kl 07.00

Vi hittade också fina rävslag som vi bestämde oss för att släppa han på.

Franz och chrille ställer sig på pass och jag släpper. Efter att jag släppt tar det ca 10-15min inte han väcker några skall för att sen sätta fart på räven.

Det buktar mycket bra, men det hörs inte långt pga all snön.

Sen tystnar han en bra stund och jag tar då upp min pejl för att se om det gick i gryt.....Tji fick jag då denna inte hade kontakt med ajax.

Det tar säkert en 15min innan han börjar driva på nytt, osäkert om denna räv gått in och vänt i grytet eller han reste en ny räv. Men det är bra tryck på det och sen smäller det bort mot grävlingaliden.

Jag fick räven hör jag på radion =)

Riktigt kul och grattis chrille

Han drev räven ca 40min innan det small





En ung hana räv !!


Efter detta så reste han även en ny räv i en annan såt, och det höll på att gå riktigt illa då denna räven gick ut på isen......Fy fa.....man har haft roligare tider än att se sin hund var ute på sjön nu vid denna tid.
Plus att han försvinner från pejlen mitt mellan uddarna.....Nääää när jag skrek in han så var jag mycket mycket glad. Jag körde hem ajax efter detta.

Over and out

Fredrik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0