Lördag & söndag

Nu är det dags att beskriva vad som skett i helgen. Igår var jag ute och jagade rådjur på hemmaplan tillsammans med Frank, Rickard, Asger och Lars Erik. Hade även lyckats få med mig jönsson ut, vilket var hans första jaktdag för iår. Det var totalt skitväder, blåste kraftigt och sen började det även att regna. Så det var få kroppsdelar som hade någonform av värme kvar när man kom hem.
Men för egendel började jag med att släppa bakom ladugårdarna i södergård. Upptag för första sökturen, utom hörhåll för mig. Det gick en runda upp mot masterna och barkade av söderut efter det. Där ute buktade det väldigt trångt och gick på en ytterst lite yta under 1,5 timme. Drevdjuret var dock endast synligt en gång och det var Asger som lyckades se det. Kul när det buktar så trångt, lite synd att det blåste så och man inte kunde höra drevet hela tiden. Vi fikade så att vi kunde få i oss lite kaffe och på så sätt höja kroppstemperaturen, efter det så kopplade jag Lexie. Då hade hon drivit en bra bit över 2 timmar, men det kändes inte sålänge eftersom att det gick så trångt. Vi skulle prova en runda borta vid elljusspåret efter det, men regnadet under dagen ställde till det samt att det var vädligt blött över stora delar av den marken, så det blev inget mer upptag. Dagen avslutades ganska tidigt.

Söndag
Jag var lite sen idag, men när jag och pappa väl kom ut så berättade Rickard att hans hund drev get med 2 kiddar. Vi ställde ut runt det men lyckades aldrig komma åt det, så hunden släppte och var på väg tillbaka trodde vi. Men på vägen tillbaka gick hon på get med en kidde som gick rätt i famnen på Lexie som jag släppt. Detta resluterade med att min hund tog över det drevet och körde dem ur marken, men det var ett bra drev så jag kopplade efter ca 2 timmar. Under tiden som jag var och kopplade släppte Frank sin hund och fick upp. Inte full koll på vad som hänt, men när jag kom tillbaka fick jag höra att hans hund gått i gryt. När Frank väl fått ut hunden och kopplat kunde han konstatera att västen med pejlen var kvar i grytet. Ingen höjdare och ingen billig jaktdag för honom, med en väst och telefonenhet kvar i grytet. Tilläggas är att detta är en stengryt med stora klippor, omöjligt att ta sig in i.
Efter detta gav de flesta upp, men jag och Fidde som hade anslutit valde att fortsätta. Jag släppte igen, tog lång tid innan jag fick upp. Men när det väl blev fart på det så blev det ett ganska skapligt drev, lite sliten hund så gick därför lite knackigt. Lyckades inte se djuret, men hon jag kopplade henne efter 50 min på en tappt innan det gick ur marken. Fidde ville släppa Stila nere i en plantering och jag stod som passkytt. Det var dock inget hemma i den lilla planteringen, men grisarna hade varit där och härjat iaf. Så vid 15.00 gav vid upp för att komma hem och ta tillfället i akt för att få i sig lite mat.
Nu är det bara att vänta in nästa helg för kunna komma ut i skogen.

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0