Lördagens Älgjakt !!

På dagens schema stod älgjakt i Norra brusås.
Vi samlades hemma hos Ingvar Martinsson (jaktledare). Klockan 07.30
Själv kom jag inkörandes ca 07.45
Dagen lades upp i mindre såtar som vi skulle jaga av lite fort och lätt.
I första såten så fick vi ingen kontakt med älg, det var inga slag och mycket dåligt med spillning
I andra såten hade det avverkats skog för inte så länge sedan, och för en vecka sen hade det varit 7 älgar i detta området så förväntningarna var höga.
Vi släpper Erkki och han går lite på fel håll, jag och Ingvar går lite längre in i såten 150m. Sen kommer han tillbaks efter en 6-7min och då sticker förbi som ett skott. Då ser jag igenom planteringen något vitt skymta förbi.
Jag sa till Ingvar att nånting var det men vet ej vad.
Det dröjer inte länge innan första passkytt meddelar på radion att en kviga har satt fart i fullt sken med Erkki hack i häl.
Kvigan passerar 2st skyttar till innan det rinner ur marken. Erkki hänger på ca 5km innan han släpper
Som tur väl var så fick han aldrig stopp på kvigan då det inte var skjutbart.
Hade tagit tid att få av honom från ståndet.
Vi åker och kopplar honom inne på grannmarken
Det bestäms att vi ska prova ett nytt område.
Kan ju vara på sin plats att säga att det enda som inte var skjutbart var just kviga och tjur 0-4 taggar.
I tredje såten hittar vi tyvärr ingen älg och dagen avbryts
Vill tacka för en bra uppstyrd jakt och för gott kaffe och fina mackor !!
Fidde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0