Söndagens Rävjakt

Vi startade dagen med samling vid reningsverket nere i södergård klockan 06.45
Efter en välbehövlig kopp kaffe och lite smörjning av planer så begav vi oss då ut mot sherwoodskogen


En hundförare dvs Johan Wahlgren skulle gå från ett välkänt gryt (grävlingaliden) där det fötts upp en kull, och en hundförare skulle gå från åtlen (jag).

Även Robert Lundahl skulle gå på en kant i södra änden med sin Finsktövarevalp Messi, som är efter Elton en rätt känd rävstövare som vann senaste räv-sm som gick på gotland 2009.

Denna valp hade för övrigt ett fantastiskt drev på just räv förra söndagen.

Men idag fick han tyvärr inte upp.

För att återgå lite till vad som hände, Jag förstod rätt tidigt att det inte varit nån räv på åtlen på natten då Ajax aldrig fick tag i någon löpa och maten ej var rörd.

Walhgrens hund en smålandstövare på 4-5 år (Tyson) Kom till oss en runda och hälsade på för att sen kliva tillbaks in i planteringen, då efter en 10 min så ryker det i star, med bra tryck driver Tyson rätt upp mot grävlingaliden och wahlgren får skynda sig dit.

SEN SMÄLLER DET !!

- Fredrik det gick bra, fick jag höra på radion.

Bra start på dagen =)

För egen del så gick jag en rätt bra bit innan han fick slag av räv, men visst var det räv han hade i näsan.
Sen efter ca 20min spårande så skallar han till för att sen övergå till påstick och då var räven uppe. Trodde jag.

Han driver i kanske 15min, rätt mot ett annat gryt i söder som jag sagt till Robert att hålla sig runt. Jag ser på pejlen att det står still i dom trakterna och försöker få kontakt med Robban på radion.

Men icke

Jag ringer lite snabbt och vill ju höra vad som hänt.

Det var fel djur, jag har kopplat får man höra då !!

Jag skönk ihop som en sten, från att ha svävat på moln så plockas man ner på jorden igen.'
Vilket iofs kan vara bra, kan ju bli lite stöddig kanske.

Men jag vet iaf att han spårade räv, så väl känner jag min hund.
Antagligen så hoppade det väl upp en vit röv framför Ajax och då var det väl för roligt.....

Men jaja

Det blev inga mer händelser angående rävdrev denna dag.

Men Tyson var iväg en bra runda kan iofs varit räv men det drog iväg långt ut.

När Wahlgren fick tag i han så var han rejält halt och blödde en del.
Då hade han skurit sig ca 4mm djupt på vänster trampdyna.

Iväg till växjö djursjukhus och 3 stygn senare och en tratt på köpet.

Jävla otur för han har verkligen kommit igång.

Men det går fler tåg, lite fel tid att bli skadad på nu inför nysnön å allt !!



Over and out

Fidde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0