Stolpe in

Detta är den sista helgen vi får skjuta vuxna älgar, så det var nya tag idag och det vore väl konstigt om vi inte skulle kunna skjuta mer än en vuxen.
Vi samlades vid 7 för att smida planer, 12 passkyttar och 4 hundlag. Vi valde att gå över ett ganska stort område för att finna älg. Micke, Fidde och Robban gick utan att finna älg, medans Hampus fick kontakt omedelbart. Efter lite stul med hans pejl lyckades vi lokalisera hunden och det visade sig att hon hade ståndskall. Efter en stund bestämde sig Hampus för att gå på och kunde komma så pass nära att han kunde se att det var en tjur. Men han fick aldrig läge utan det resulterade att älgen överlistade honom och det gick loss. Dock överlistade Lars-Erik som satt på pass 32 älgen och kunde med 2 välriktade skott fälla älgen. Detta var en mycket vacker 10-taggare, bara att lyfta på hatten och gratulera. (Hade varit intressant att se hur denna tjur hade utvecklats till nästa säsong)



Lars-Erik med den 10-taggare han sköt



De var många som vill kolla på älgarna, stora som små


Senare valde Micke som var färdig tidigt att fortsätta i den såten Hampus knappt kommit in i, medans Hampus tog ett nytt område. Micke kom inte speciellt långt innan hunden fick kontakt, detta en kviga som passerade Hans som inte hann med. I samma veva sitter jag på pass 13 och spanar in ko och kalv som står på hygget. Kvigan som är på väg mot mig uppmärksammar jag i en backe på långt håll. Jag, kon och kalven ser hur kvigan kommer rätt ut på mitt hygge och kommer rakt mot mig, för att sedan vinkla rakt mot kon och kalven och sedan lämnade de hygget en efter en. Hade ett läge där kvigan stod stilla, men avståndet talade emot mig, ca 200 m. Så jag höll inne skottet och senare rapporterade en annan passkytt att han skymtat kvigan. Vidare till nästa passkytt som var Frans Berggren och han gjorde inga misstag och kunde skjuta denna. Så innan klockan hunnit bli 11 så hade vi utökat vår andel skjutna älgar med 200%.



Dagens andra älg, den kviga som Frans Berggren sköt.



fr.v Hampus, Frans Berggren och Markus


Vi valde efter detta att samlas, men när Hampus, Micke och Frans var och hämtade en av deras bilar så fick de se älgar ute på ett hygge. Detta visade sig vara 4 vuxna som gick ihop. Nya planer lades upp och vi omplacerades, det bestlutades att det skulle på 2 hundar på dessa djur. Sagt och gjort 2 hundar fick kontakt med älgarna och Rickard kunde se alla 4 ute på pass 4. Sedan blev det ståndskall på dem innan det skenade rakt emot mig. Jag gjorde mig redo och hörde hur det knakade innan älgen kom ut till mig. Det visade sig att ekipaget delat sig och ut till mig kom en tjur. Det var en mycket jämn och fin 4a taggare som kom rakt emot mig för att sedan passera 1 m jämte tornet. De andra 3 älgarna gick västerut ner mot sjön, där visade sig att det endast varit 1 och den hade gått i sjön. De andra 2 gjorde vi sedan ett försökt på vad vi tror att de smitit ifrån hunden, utan att finna dem. Resultatet av detta blev ett ståndskall med Fiddes hund som vi inte var älg, troligtvis gris.
Efter detta hade klockan hunnit förbi 15 så vi samlades och tog tag i arbetet med att ta hand om älgarna. Den sista kvigan vi hade kvar på licensen får komma undan för denna säsongen och vi avslutar vår jakt på vuxna och satsar nu på jakten på kalv nu när de släpps fria här nästa vecka.


/ Christian


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0