3 Oktober

Idag var det dags för jakt ute på Rubbatorpet, det var jag, farsan och Bengt. Vi åkte upp till stället och farsan och Bengt ställde sig på pass längs med en väg, själv skulle jag gå med Lexie. Jag gick med henne kopplad en 700 m längs med en innan jag skulle vika av in i såten och gå mot passkyttarna.

Först fick jag passera över en mosse innan jag kunde vika av mot dem. Väl över så började Lexie söka ut på allvar och när vi kommit 150 m så blev det upptag ytterliggare 100 m framför mig. Jag smög ut på mosskanten för att kunna se om drevdjuret valde att passera över den. Men det skulle jag inte gjort för drevet vände och gick rätt mot där jag gått. Detta drevdjur blev troligtvis stött eftersom det gick rätt ut, utan en böj gick det ca 1,8 km från mig. Hon släppte efter en stund och jag tänkte att det kunde ta en stund innan hon var tillbaka. Så jag sa till pappa och Bengt att de kunde gå och ta en fika medans jag väntade på hunden. Men hon tog sig tillbaka relativ fort och jag valde att fortsätta gå i såten eftersom jag ändå var tvungen att gå igenom den för att komma ut. Gick förbi platsen för det första upptaget  och ytterliggare 100 m bort kom ett nytt. Jag meddelade pappa och Bengt som fortfarande satt och fikade att ställa ut eftersom det gick mot deras håll.
Drevet hade en helt annan karaktär och buktade bra, passerade vägen där de stått och passat innan. Men de hade valt nya poster, så när det gick på andra sidan vägen såg både pappa och Bengt drevdjuret. Bengt såg det när det passerade vägen ytterliggare en gång och vände in mot mig. Jag frågade vad det var för djur och han sa att det såg ut som en ensam kidde. Jag själv hade sökt pass mellan två mossar och gjorde mig beredd. Det var rätt tätt i skogen så jag hade inte så stort synfält. Jag stoppade ner pejlen efter att jag sett att det passerat vägen och ställde mig tillrätta.

Rätt var det var så upptäcker jag rådjuret på ca 15 m komma rätt mot mig. Jag slänger upp bössan och då kastar rådjuret, men jag lyckas svinga i fatt det och få in en bra smäll. Rådjuret gå i backen i samma ögonblick men ligger och sprattlar lite så jag väljer att skjuta ett andra skott. Jag går fram till det och ser att det är en liten kidde, så jag ställer mig för att vänta in Lexie som kommer drivandes en kort stund senare.
Jag passar rådjuret och dra med mig det ut, ca 400 m, det var rätt slitsamt att ta mig genom mossen. Men som tur är kunde Lexie gå lös och följde så snällt med tillbaka. Drevet på kidden blev inte speciellt långt, kanske 20 min innan jag sköt. Väl tillbaka fikade jag lite, men sen valde vi att avbryta eftersom att Bengt skulle i väg på ärenden. Så det blev en rätt kort jaktdag, men väldigt intensiv. Detta blev årets första rådjur för mig, samt det tolfte i rangordningen för Lexie. Bra start på den här säsongen!



Bengt och Lennart!





Både nöjd hund och ägare/skytt


Nu är jag tillbaka i Växjö för en veckas studier innan det är dags igen. Men nästa gång blir det även efterföljade älgjakt på måndagen och tisdagen.

Skitjakt på er!
Mvh Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0