Andra dagen i jämtland

Idag var det ännu kyligare när vi vaknade vid halv 7, minus 5 grader. Vid halv 8 tiden begav vi oss ut för att spåra av vägarna för att få ett hum om vart älgarna höll till. Vi hittade endel hjortspår och ett älgspår som var från natten. I den första såten satt jag i ett 3 vägskryss med en vändplan där jag hade vägarna att skjuta på. Jag slog mig ner på ryggsäcken och började vänta.
Idag hade vi bara en hund, en jämthund, den fick upp nästan direkt. Men det visade vara sig en hjort den hade kontakt med. Men när den började flytta sig släppte hunden och kom tillbaka. Jag började vandra lite fram och tillbaka i hjulspåret för att få upp värmen. När jag slog mig ner igen fick jag kom ett nytt upptag och denna gången var det älg. Det rörde sig sakta fram och tillbaka en runda innan det blev sken och hunden hängde på en bra runda innan hon släppte efter som hon inte fick stopp på dem.
Precis innan vi skulle bryta rörde jag mig återigen fram och tillbaka i hjulspåren för att få upp värmen, men stannar plötsligt till av en rörelse jag ser. Mitt i den 4 meter höga planteringen ser jag en älgkropp, kan inte se vad det är för djur och gör mig beredd med bössan. Medan jag står och väntar på älgens nästa rörelse, vänder den tillbaka i planteringen och tillbaka in i såten. När den går iväg ser jag att det är en liten tjur, 4-6 taggare eller nått i den stilen. Jag ser bara att den har pinnar på huvudet när han vände tillbaka. Hundföraren kommer till mig och släpper på, hunden hänger efter men det har gått ut mellan 2 passkyttar och har lämnat marken.



Mycket fint pass, ett äkta myrpass i jämtland



Vi samlades vid vindskyddet och grillade korv. Efter grillningen beslöt vi oss för att släppa både jämten och basseten för att försöka få tag i en hjort också. Någon hjort blev det inte, och jämten hänge hon på skenande älgar en runda. Men hon var även efter björn en runda, detta är första gången hon var efter björn veterligen. Men hon skallade inte på något av dessa och efter detta slutade vi och återsamlades.



Björnspåret

Jag satt på en myr där det är skjuten många älgar tidigare och det kändes när jag satt där på passet att det kunde bli bra. Men vem vet, det kanske smäller där imorgon.
Nu ikväll ska vi grilla lite ute i kojan här på campen och tar nya tag inför imorgon. Då ska vi troligtvis prova något som de kallar skafferiet. Så nu håller vi tummarna för att vi får fälla en imorgon.

Mvh Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0