Dag 3

Fredagmorgon och vi åkte ut till våra pass väl påpälsade, detta visade sig inte spela någon roll för de 11 minusgraderna gjorde varenda passkytt halvt förfrusen. Såten som i förhand verkade lovande slutade med endast en älgkontakt på 3 hundar, detta var en ko som skenade all världens väg.
Lite snabb grillning uppe vid vindskyddet och nya planer klargjordes. Vi provade den såt vi jagat första dagen och 3 hundar släpptes, 2 älghundar och basseten för lite hjort. Det hände inte särskilt mycket från något håll, det enda var en av älghundarna hängde på ett skenade ekipage.
Men så tillslut 15.20 bröts tystnaden av en studsar smäll. Det visade sig vara farsan som fått korn på en tjur som blivitt utstött av en av hundförarna. Men han meddelade även att den gått iväg från skottplatsen. Jag blev både nervös och lycklig eftersom jag visste att detta var farsans första älg. Jag hoppades att det gått bra men vågade inte tro någonting. Hundförare och jaktledare kallades till platsen för att få ordning på det hela. Det visade sig att det var en tjur som gått ca 50 meter efter skottet. När meddelande kom att allt gått bra var det en otrolig lättnad för mig som var nervös upp över öronen för att få veta resultatet.
Men allt gick bra och detta fick avsluta dagen. Så nu kan även farsan stoltsera sig som älgskytt, en udda 6a som första älg. Det krävdes bara ett skott med hans 8x57 JS och hållet var dryga 120 meter.
Det var kul att det blev lite action och hände något tillslut eftersom det under resten av dagen fick väldigt trögt. Man fick mest inrikta sig på att inte förfrysa i det tidiga vintervädret.



Lennart med sitt livs första älg, en fin udda 6 taggare. Jag vet inte vem som var stoltast jag eller skytten!

Hade tänkt publicera ett kollage med lite bilder när jag kommer hem härifrån, för det tar en fruktansvärd tid att ladda upp bilderna med mitt mobila bredband.

/Christian

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Vilken jaktlycka, grattis!

2010-10-22 @ 22:12:32
Postat av: Carl J

Gratulerar stort! Fin tjur å kul att läsa om era historier när man inte har möjligheterna att jaga själv!

2010-10-23 @ 18:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0