Första dagen i jämtland

Idag vaknade man efter 3 timmars sömn till 2 minus grader och den första snön här uppe. Detta innebar att vi hade fått nästa 10 cm snö under natten. Resan upp gick bra och vi anlände till Albacken Jakt och Fiske Camp strax efter klockan 2.
Idag när vi samlades vi 8.00 var vi 10 jägare, varav 2 hundförare. Vi skulle jaga av ett område där vi visste att det var älg efter att vägarna var avspårade. Jag fick ett pass vi ett halvt uppvuxet hygget, där jag hade en lite lucka på hygget samt vägen att skjuta på.
Det var kallt som tusan hela dagen och trodde i stort sätt jag skulle frysa fast i tornet med udantag för en timme då jag fick sol, annars var skuggan och minusgrader mina bästa vänner.
Vi fick ganska omgående kontakt med älg, det var en ko med kalv som ställde sig previs i gränsen och stod fast i nästan 5 timmar. Den andra hunden fick tag i en kviga som skenade och jag kunde endast skymta den på 250 meter mellan träden. Eftersom den endast skenade släppte hunden tillslut och kom tillbaka.
De beslutade att försöka trycka ut kon och kalven men det resulterade i ett sken och istället fick de med sig en 6-taggare som passerade en skytt på fel sida gränsen och sen vek upp mot farsan, men den vek av precis innan hans hygge.



Vacker morgon, dock kyligt. Blir mer kläder på imorgon!

Precis innan vi skulle avbryta kom den skenande kvigan tillbaka som tidigare gått mellan mitt och pappas pass och även denna gång kunde jag endast skymta den mellan ett par träd. Vi samlades för att grilla lite och klockan hade blivit 15.00, det blev korv med bröd, kaffe, grillat fläsk och lite historier. Efter detta valde en del att avvika, men vi tänkte passa på att släppa den Basset vi har med oss för att försöka få upp en kronhjort. Detta försöka blev resultatlöst och vi avbröt och åkte hem vi 17.00.

Tack för idag!

/Christian

Kommentarer
Postat av: Fidde

Låter kanon, skjut nu en stor kronhjort !!

Det hade varit jäkligt fränt

2010-10-21 @ 04:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0