Första oktober

Jaha vad ska man säga, premiären är över....

Efter en snabb kopp kaffe hos Freddy åkte vi till Andreas där vi samlades kl 07.00.  Det bestämdes att Andreas skulle släppa en av sina taxar. Han skulle släppa i en såt vi kallar Boket, men efter att vi sett get med 2 kiddar när vi åkte ut, beslutades att han skulle släppa på dem. Snabbt upptag och buktade ner mot Gässjön för att senare gå ut över en väldigt blöt mosse, det blev för mycket för taxen som släppte och kom tillbaka.
Nästa såt, Andreas släppte taxen igen och fick upp, såg aldrig vad det var. Drev en 15-20 min innan det passerade ett brett dike som hunden inte kom över,  släppte och kom tillbaka. Efter som Andreas knappt varit inne i den såten beslutades att jag skulle gå på med Lexie från andra hållet. Lämnade mitt pass och gick till bilen för att förbereda Lexie.
Kopplade på henne pejlen och gick ut på ett hygge för att få med henne in i rätt såt. Mitt ute på hygget släppte jag och hon började skalla framför fötterna på henne. Men började fundera eftersom att hon snurrade runt och inte fick redig koll på slaget, såg även att hon började titta upp. Förstod då att rådjuren inte kunde vara långt borta och i samma ögonblick som jag lyfte på huvudet så ser jag get och kidde resa sig och sen lämna hygget. Drev runt och passerade en hög stenmur, där fick hon problem. Sedan gick det över en väg ner mot Gässjön där vi var innan. På andra sidan vägen är det ett fårstängsel som hon inte kom igenom. Smart som hon var sprang hon längs med vägen 200 m för att komma in genom ett hål, sen tillbaka 200 m för att komma på slagen. Drev ner mot sjökanten och sen ut på samma mosse som Andreas hund haft problem vid innan. Där fick även min hund problem i blötan och ett brett dike. Hon snurrade runt men fick aldrig någon ordning på rådjuren, så hon släppte och jag kunde tillslut blåsa in henne. Snabb fika i vid länsgränsen, sedan var det Freddys tur att gå med Whiskey, han gick i en såt där det varit lite vildsvin och härjat i. Så det är inte säkert rådjuren varit där i natt, så han blev utan upptag. Efter det bröt vi för dagen eftersom Andreas och Freddy skulle åka och jobbet en runda.

Så totalt hade vi minst 5 rådjur på benen, troligtvis 6. Men det var väl allt vi har att glädjas åt egentligen, eftersom att jakten gick så pass knackigt som den gjorde. Bara massa krabb och egentligen inget bra drev, synd det. Men nu tar vi nya tag inför morgondagen då jag ska jaga på Högatåget, hoppas det blir bättre än idag. Samt liten smygpremiär av jaktstugan, där det bjuds på käk mitt på dagen.
På söndag ska jag i väg och släppa hos ett par bekanta i Rubbatorpet, fina marker som brukar bjuda upp till bra jakt.

Dags att ladda batterierna, så det är stor risk att det blir soffan framför tvn ikväll.

Summa sumarum blev ju inte premiären vad man hoppats på. Men vad vore en premiär utan krångel och knackiga drev......

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0