Högatåget

Hej!

Idag var det dags för lite rådjursjakt på högatåget, vi samlades vid kl 07.00 vid jaktstugan. Det var Frank, Rickard, Asger och Rävafidde som gjorde mig sällskap. Vädret så till en början alldeles strålande ut, men det valde under dagen till att gå över till kyla och blåst.



Dagens första såt bestämdes att jag skulle gå med Lexie från söder, längst ut på uddarna och Rickard skulle gå med sin unghund, en tax och härja i en plantering. Själv hade jag inte allt för stora förhoppningar eftersom det brukar vara speciellt hett längst ut på uddarna. Det visade sig stämma rätt bra, Lexie kollade av hela det området och jag valde att fortsätta nordöst för att inte krocka med Rickard. Medan Rickard drog sig mot den västra kanten. Jag närmade mig den heta planteringen Rickard börjat i och skulle där vi dra mig österut. Men då drog Lexie in en runda i den och började väcka, för att sedan bli ett upptag. Med stor risk för att det var rådjur blev jag besviken över hur drevet betedde sig, det gick knackigt och absolut inte felfritt. Det drog ett par snurror innan den gick över vägen västerut och upptill Källebo, där det började snurra ordentligt.
Efter ca 40 min går det två smällar och det är Asger som meddelar över radion att han skjutit en hare, det var den haren min hund höll på med. Inte konstigt att det gick knackigt! I samma veva som han sköt fick Lexie en svår tappt att jobba på uppe på Källebo, som hon höll på med säkert en 25-30 min. Men hon redde aldrig ut den och valde att släppa, så hon fick aldrig komma fram till haren. På vägen tillbaka fick hon upp ett nytt dervdjur som gick rätt ut ur markerna. Jag hörde aldrig det drevet! Rickard på sin sida fick aldrig något kontakt med färska slag så upptaget uteblev.



Vi samlades för e
n fika och vi bestämde oss för att försöka skjuta för Rickard unghund. Vi posterade ut runt en plantering och upptaget lät sig inte vänta, men tyvärr var det också en hare som passerade Rävafidde som lyfte på hatten. Detta eftersom att vi ville skjuta första rådjuret för henne och bli god för whiskeyflaskan som står på spel. Rickard kopplade hunden och vi avbröt den såten. Rävafidde ville prova med Stila i en såt, men det begav sig inte bättre än att hon slog upp sin skada på tassen och han kopplade omgående. Själv var jag ute på jakt för att försöka koppla min hund som var  och snurrade utanför markerna. Tillslut kom jag tillräckligt nära och kunde koppla Lexie.
Klockan hade nu närmat sig lunch och det bestämdes att vi skulle samlas vi jaktstugan för en gemensam lunch. Frank agerat kock och anordnat en mycket välsmakande middag bestående av en köttfärs- och potatisgratäng.
Trevligt som vi hade blev vi sittandes där en stund för historier och annat småprat. Stor eloge till Frank och ett Tack för maten, och där med var premiären av stugan avklarad.



Frank hämtade en av sina hundar för att göra ett släpp ner mot storevik, men det gick inte alls. Det blev inget mer drev idag och tillslut satte kylan och blåsten stopp för oss, så vi valde att avbryta.
Vi avslutade med att sätta ut ett älgtorn innan vi åkte hem för att värma oss.
Imorgon ska jag iväg till Bengt Jönsson och jaga med Lexie, hoppas det blir en bra dag med fina drev. Rävafidde ska ut med Ajax på högatåget för rävjakt!

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0