Lördag 16 oktober

Idag har jag och Rävafidde jagat lite räv. Rävafidde skulle egentligen ha jagat älg, men efter att de skjutit fullt igår så styrde vi om planerna.
Men det blev inte sämre detta evenemang. Det var kallt att vakna upp idag och termometern visade dryga 4 grader kallt, härligt. Frosten låg som ett täcke och jag kände att det kunde bli bra.
Rävafidde skulle släppa Finnstövaren Ajax nere på åtlen, rätt säkert kort eftersom vi vet att det rör sig rävar i närheten. Så han släppte och hunden tog slag direkt, dock inte så färska som man kan tro. Själv stod jag uppe på ett gryt, men i takt med att hunden drog iväg åt andra hållet med slagen så valde jag att flytta mig längre söder ut. Hunden jobbade på systematiskt med sina kalla slag och med endast 2 mindre tappter så redde han ut det.

Efter ca 45 min arbete med de kalla slagen kom upptaget.
Det rörde sig nere mot storevik så det såg lovande ut eftersom att jag och Fidde stog utposterade längs med vägen det måste över. Jag stog precis nedanför en backe och jag var spänningen ökade för varje steg drevet kom närmre. Efter ca 10 min så var jag på helspänn och rätt var det är så får jag se räven komma ut på vägen med ett skutt från en gammal traktorväg. Upptäcker honom i luften och när den landar så har jag bara halva vägen kvar att skjuta på. Det gick fort , riktigt fort! Jag kastar upp bössan och får in räven i siktet, då har jag bara kroppen att skjuta på eftersom huvudet redan är nere i diket. Men jag hinner få in en smäll innan den försvinner in i planteringen, hållet var väl lite drygt 30 meter.
Jag ropar på fidde och ber han komma bort. Jag berättar att det gick fort men hann få in en smäll, men har vi lite otur så kan jag ha kommit lite långt bak eller bommat. Ajax blev lite rädd av smällen och vek tillbaka i en lov, men fidde kunde koppla honom lite senare.
Planerna blev nu att jag skulle åka bort och ställa mig vid grytet dit förmodligen räven skulle och sen skulle fidde gå släppa på igen. Skyndade mig bort till grytet och fidde släppte på!
Efter bara en minut kom det ett glatt meddelande över radion att räven låg där inne, kanske 60 meter från skottplatsen. Så det var med stor lättnad jag återvände bort till fidde! Det visade sig vara en hanräv med en vikt på 7-8 kg.
När fidde släppte så tog Ajax slagen direkt och fann räven, för att sedan gå och mötte fidde men räven bärandes i munnen. Så det blev ett lyckat slut, både hund och förare var sjukt nöjd och jag var en smula nöjd jag med. Inte dåligt av en hund på knappa ett och ett halvt år att ta så kallt slag och jobba så bra. Ser riktigt lovande ut, så nu får traktens rävar passa sig!



Rävafidde med hunden och räven. Nöjdare ekipage får man leta efter!



Christian med Ajax och räven

Åkte sedan bort till Marcus som var ute med sin unga stövare, hade uppe hare men fick aldrig någon ordning på det. Grillade lite korv vid klubbstugan ihop och hade trevligt.
Jagade en lite runda till  efter lunch men inget att rapportera.



Räven som fick besöka de sälla jaktmarkerna!

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0