Söndag

Idag jagade jag lite rådjur, släppte Lexie vid ungefär halv 9 och upptaget lät sig inte vänta. Det blev upptag direkt inne i en plantering och hon höll ett bra tryck. Det buktade trångt, väldigt trångt så jag började fundera på om det kunde vara en ensam kidde. En stund senare konfirmerades detta av en passkytt som fick se djuret för andra gången. Denna andra gången ca 45 min in i drevet blev det ett skott på kidden av passkytten, men det blev inte på vad vi hoppats på. Djuret gick vidare, passkytten lyckades inte ta hunden och drevet gick vidare. Jag försökte följa drevet för att försöka komma åt den, eftersom den var påskjuten. Lexie drev ca 45 min till på denna innan det slutade nere i sjökanten. Då jag kopplade! En skottplats undersökning senare, där fann vi ingenting. Verken blod eller hår, jag spårade även de 2 vägar det hade gått över utan att finna något.
Men jag satte på Lexie spårselen och började på att spåra där det gått över innan det gått i sjön. Trodde dock att det skulle ligga i sjökanten eftersom hon hade släppt där.
Spårade klockrent ner dit där hon släppt ute i vassen och jag letade. Lexie var halvvägs ut i vattnet och badade, jag letade i vassen där spåret slutat. Utan resultat, så kidden hade tagit till sina simkunskaper och simmat iväg. Så det var bara ett ge upp. Så det visade sig vara en bom och som tur var hittade vi ingenting på skottplatsen. Kunde inte heller se ett enda spår av skada nerevid vassen. Men det är alltid tråkigt när det blir såhär.
Men drevet i sig var nog ett av de bättre i år, var riktigt kul att lyssna på och det var hög puls hela tiden efter som det buktade så trångt.
I övrigt gjorde jag ett släpp till och fick ett nytt snabbt upptag. Var ett ensamt djur som jag fick se när det gick över ett hygge. Men valde att koppla efter en stund i samband med ett tappt, drev väl dryga 40 min.

/Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0