Söndag

Idag var det återigen dags för lite rådjursjakt efter gårdagens rävjakt. Det var jag, Rickard och Asger som samlades kl 7 vid jaktstugan för att lägga upp strategierna.

Vi beslutade att prova bort mot elljusspåret, det område som ligger närmast samhället. Det området var ojagat och kändes väldigt lovande. Det var frost och ett par grader kallt när jag skulle släppa Lexie. Hon tog upp relativ omgående, men eftersom detta är ett område där åker övergår till skog så finns det vädligt mycket harar i kanten. Det första upptaget bestod också utav ett hare hon körde en lite runda innan det begavs sig ner i byn. Där släppte hon och drog iväg på en ny runda, detta slutade med att hon tog upp mitt inne i elljusbanan. Hon körde på väldigt bra bortsett från ett tappt, det blev ett par bukter innan det snurrade ur markerna. Där höll det sig resten av tiden, precis i gränsen så Asger lyckades se att det var ett ensamt rådjur.
Under tiden som som Lexie körde utanför markerna bad jag Rickard att släppa sin unghund i den andra kanten som jag inte rört.
Den unga taxtiken med namnet Sally gick och väckte en runda med blev aldrig någon ordning på det. Han kopplade och tog med sig Asger söder ut mot sikuddarna. Där fick han upptag på get med två kiddar som hon körde rätt länge.
Under tiden försökte jag koppla Lexie, men hon tyckte nog det var rätt skoj att jaga. Men jag lyckades få tag i henne och då begav även jag mig söderut för att ansluta med de andra. Då hade hon drivit i ca 2 timmar så borde varit lite seg.
Men jag släppte henne igen ner mot storevik eftersom Rickards hund snurrat iväg. Fick slag omgående och hon väckte en stund innan upptaget kom. Det var väldigt bra drev i början, men sen blev det knackigt och jag började funderar på vad det egentligen var hon drev. Men det visade sig vara rådjur, för efter 30 -40 min kom det ut till Asger som kunde skjuta en bock för henne. Detta var ingen fin bock utan en spetsbock, där hornen petade åt olika håll.
Denna kom i sällskap av ett litet smaldjur som vände tillbaka in i såten. Lexie kom fram till rådjuret och satte sig brevid det, medans jag satte mig i bilen för att åka upp och gratulera Asger. När jag kom upp till Asger så hörde jag att Lexie drev igen. Då berättade Asger att hon suttit brevid rådjuret men efter en stund fått vind av smaldjuret och drog iväg efter det. Jag åkte runt för att koppla och hon var rätt trött så hon var rätt lätt kopplad.
Tänke att Lexie skulle få sig en ordentlig genomkörade idag, eftersom att jag ska åka till jämtland på tisdag så det blir troligtvis ingen jakt för henne nästa helg.



Asger med bocken och Lexie



Taxtiken Sally fick chansen att bekanta sig med rådjuret

Detta fick avsluta dagen så begav mig hemåt, Lexie visade sig vara väldigt trött och har inte gjort en fluga förnär sedan dess.
Som jag nämde åker jag till jämtland på tisdag för att jaga lite älg, ev kronhjort om läge ges. Ska till ett ställe mellan sundsvall och östersund tillsammans med pappa och ett par bekanta.

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0