I dimman på pass 6

Hallå jägarvänner!

Ytterliggare en spännande och varm jaktdag är till ända!
Vi
startade i sedvanlig älgjaktstid, med samling kl 05.00. Vädret var kallt endast en grad varmt och tjock dimma. Vi blev utposterade längs en väg, vi satt på pass 4,6,7,10,11 och Rävafidde gick med litus.
Johan och Per som också gick med sina hundar fick snabbt upptag, men för Rävafidde gick det trögre. Dåligt med heta slag att arbeta på, men hunden gjorde ett gott jobb med fina sökrundor. Verkade vara ett område där älgarna höll till på vinterbete, eftersom det fanns mycket gammal spillning och välbetade tallar.



Karta över markerna vi förfogar över.

Klockan 08.35 var det väldigt kallt på mitt pass, så jag tog några lätta steg in i solskenet för att värma mig. Då fick jag höra hur det var älgar nära mig, det knakade och levde i skogen. Jag greppade studsaren, men samtidigt small ett skott på grannpasset. Innan krutröket lagt sig small både skott 2 och 3, och i samband med detta kom ko och kalv och gled över mitt väg pass. Endast en 3 m bred skjutgata, lite långt håll, så valde jag avstå från att skjuta. Kon och kalven kom i löske så jag hade ingen föraning om att de var på G, detta pga det inte var någon hund efter och med den höga vegetationen på sidorna var det omöjligt att se dem. 
Rätt var det var så stod de bara på vägen, allt gick mycket fort och var över 2 sekunder senare. Johans hund Fanta kom i fatt kon och kalven och fick ståndskall 40 m ifrån mig, det stod i en minut innan det skenade ur markerna.



Typiskt norrländskt vägapass i dimman.

I samma veva kom det sprakande meddelandet över radion att Franz skjutit en kviga, eftersom kon o kalven dragit iväg, erbjöd jag min hjälp till Franz med att passa älgen. Det var en mycket nöjd Franz som mötte upp mig vid kvigan. Historian om det gick till, får han uppdaterar själv lite senare ikväll. Måste ändå berömma Franz för sitt fina skytte, alla 3 smällarna satt mycket bra och i efterhand så hade första skottet räckt.



Franz med kvigan han sköt på morgonkvisten.

I övrigt sköt jaktbasen Per en kalv, vi valde dock att bryta runt lunch. Detta pga att återigen blivit för varmt, runt 20 grader och detta sliter väldigt hårt på hundarna.

Men vi måste ändå vara nöjda, 3 av oss smålänningar har ändå fått se älg, en har fått skjuta hittills. Vilket är rätt bra på de stora markerna och de "lätt fotade" norrlandsälgar.

Jaktligan / Christian "Birro"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0