Rävjakt !!

Jägarna stod startklara kl 06.30 efter en fruktansvärt dålig natt med massa regn och åska.
Vi hade samlats vid jaktstugan i ohs, ett samhälle utanför värnamo.

Vi var 2st hundförare för dagen, det var jag och Ajax sen var det Birger med sin finne Ossy (5år)

För Ossy är det skjutit i år 5 rävar och bommat på 3, en mycket stor och kraftig finne som hade ett otroligt grovt skall.

Men om vi nu ska diskutera lite om vad som hände under jakten så var det faktiskt inte så mycket som hände.
Rävarna låg inne, vi släppte runt klockan 07.00 och vi fick göra ett avbrott pga åska runt kl 10.00

Då hade ingen av oss haft uppe någon räv alls och folket började misströsta så även vi.

Men då får vi en rapport från en yngre pajk att han sett en räv som tittat ut från det gryt han stod vid.
Han hade försvunnit snabbt in igen.

Det beslutades att jag skulle åka dit med Milou och försöka spränga ut räven vilket vi gjorde.
När vi kommer fram till grytet och skyttarna är utposterade så släpper jag han.
In i hålet som ett skott, när han kommer ut igen så är han relativt ointresserad och där är ingen räv säger jag.

Han har säkert smygit ut, jag ska gå och hämta Ajax för att släppa på räven och vi traskar så snabbt ner mot bilen. Milou hänger på ner men när jag kommer till bilen så säger en att han inte är med oss, han brukar dra en runda när han vet att vi ska tillbaka mot bilen säger jag.

Men han är borta en 20min och det händer inte så ofta, då säger en av jägarna som är med att det finns ett gryt till där uppe han kanske stack dit !!

När Ajax släpps så kommer Milou tillbaka till oss och han är helt jordig. Så vi drar upp mot det grytet som låg ca 200m från grytet där räven sågs.

Då kommer också ett upptag från Ajax som driver rätt ner i hålet mot det grytet vi nu står vid.

Haha jaja vi får prova att få ut denna räven. Milou släpps igen men räven vill inte komma ut.
Tyvärr men så är det ibland.

Det bjuds på grillad vaggeryds korv borta vid jaktstugan och vi är inte sena på att dra dit. Förhoppningarna var att räven skulle dra ut och att vi kunde släppa på igen, när vi ätit gör vi ett nytt test med Ajax men räven är kvar där inne och provar även en gång till med Milou som tyvärr inte får ut räven.

Men det var en bra uppstyrd jakt och trevligt att få komma dit.
Nästa gång hoppas vi på bättre väder, då ska det nog eka grova hundskall över skogarna

RävaFidde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0