Rävjakt 2011-02-26

Denna dagen till ära skulle rävatåget stanna hos Alandsryd och Nästas jaktlag.

Vi var idag 3st hundar med hemifrån det var Ajax, Tyson och Milou, Lundahl och Messi hade svikit oss för jakt återigen i Gösbo.

Vi samlas klockan 07.00 ute vid Stomsjö återvinningstation och tar en slät innan det är dags att stryka kopplet.

Ajax släpps inne vid sopsortering då det springer rätt mycket räv där sägs det och jo han tog upp nästan direkt.

Han driver dryga timman kanske något mer innan smällen går, räven blir ej på plats men dom släpper på Ajax på det blodspår som fanns. Det går inte en lång stund innan det smäller igen. Räven ligger.

Under tiden har Walle med Tyson gått i ena kanten och han har ev kört in räven i under jord men det är omöjligt att spåra in var.


Billy med Ajax

Efter detta så släpptes det i en ny såt där dom sett en räv, Ajax släpptes på efter ca 1 timme och han tog slag nästan direkt. Det går säkert 20min innan han börjar driva räven och sen ser jag räven på ca 60m men det är för långt håll. Denna räv skjuts ej även om fler ser räven.

Dags för korvgrillning.


Glatt gäng



Ingvar, Walle, Roger, Billy och Erik


Ingmar, Folke, Åsberg m.fl

Efter detta beslutas det att vi ska åka mot Kärda för att släppa. Jag åker in mot skroten och Walle släpper nån bit längre ner.

Walles hund Tyson får upp efter ca 20min och Ajax efter kanske 25min.

Tysons drev buktar nåt fruktansvärt där nere men ont om passkyttar.

Ajax drev tuggar på och jag ser räven 2ggr, räven buktar 3ggr innan han väljer att sträcka ut men tyvärr så stod det ingen just där räven gick.

Kopplas ca 2h senare. Ur marken.

Det sista vi gör när våra hundar är slitna och dana är att det ska klappas lite =)

En räv syns och vi släpper på en unghund Sigge.

Sigge går då tyst i kanske 10min för att sen klämma i med ett påstick och det måste jag säga, han hade ett jädra gött skall.

2 smällar går neråt byn, för att sen gå 2 till.

Räven ligger

Sigge tystnar en stund för att sen spåra fram till den skjutna räven

Rätt glad hundägare kan man väl säga.

Alltid lika kul med första räven.

Grattis

Jag hoppas jag fick med allt men i runda slängar har vi väl haft 7 rävdrev idag.


Åsberg med Sigge, Billy, Ingvar med Tyson och jag med Ajax och Milou

Mycket trevlig tillställning.

Over and out

Fidde

Kommentarer
Postat av: Franz J

Vilken kanon dag ni verkar haft. KUL!

2011-02-26 @ 22:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0