Blandjakt 2011-01-22

Idag hade vi precis som vi hoppats på fått spårsnö, dock inte mycket max en centimeter. Men det var med glada miner vi satte oss i bilen, skulle dagen till ära få hänga med till kolvarp för att jaga räv.
Väl i kolvarp fanns det knappt någon snö, men vi gjorde ett försök att spåra vägarna. Fann några slag men dessa gick inte reda ut och släppa unghundar på så pass osäkra slag i detta underlag är inte att rekomendera. Därför bröt vi jakten där ute innan den ens hade hunnit starta.

Jag och fidde valde att åka hem för att spåra vägarna hemma, fann ganska omgående slag och vi valde till slut ett vi tyckte såg bra ut. Fidde släppte på Ajax och jag ställde mig på pass, Ajax tog sig an slagen och började spåra. Han spårade länge innan han började väcka lite men han lyckades inte resa räven. Han spårade räven i stora bukter i närmare 6 km innan vi kopplade för att dra på annat. För under tiden som Ajax spårade, ringde de från älgjaktlaget  och sa att de hade ko med 2 kalvar ute i stora björkekulla och de ville att vi skulle komma.

Dock flög det ut 2 rådjur ur planteringen han väckte i, dessa passerade mig på 1,5m. Så det var väldigt positiv att han gav tusan i dem.

Så vi kopplade upp Ajax efter hans långa spårade, inte illa att ta så kalla slag med tanke på hans ålder. Vi satte oss i bilen för att åka och byta hagelbössorna mot studsarna. Vi tog även med Erkki om det skulle behövas.

Detta tog väl 25 min och när vi kom till kyrkan för att höra vart de andra höll hus, fick vi redan på att båda kalvarna redan var i backen. Så vi fick ta på oss blåstället direkt och börja arbeta. Det visade sig vara Daniel PK som hade fått skjuta den ena kalven och Ingolf som skjutit den andra. Jag och fidde hjälpte ingolf att dra ut kalven innan  vi åkte till slaktboden för att fortsätta.





Ingolf med kalven han fällt



Ingolf och förstagångs skytten Daniel PK i full fart med att flå den ena kalven



Fiddes brorson Simon var med och studerade älgar, i detta fall var det en klöv som var intressant

Mvh Christian

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastiskt

2011-01-22 @ 19:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0