Magisk dag !!

Var skall jag börja......

Man lever för sina hundar det kan man nog utan att var högfärdig säga.

Idag var jag återigen i kolvarp för att försöka få tag i lite rävar, samling på ladugårdsbacken halv åtta.
För att börja spåra av vägarna.

Johan drog iväg på ett håll för att spåra och jag och Sven drog på annat håll.

Både Johan och vi hittade slag efter räven under natten, vi valde dock att ta de slagen som Johan hade hittat.

Första släppet: Grabbarna ställde ut sig på pass och jag gick upp och strök kopplet på Ajax.

Det tog ca 10min sen blev det bara ett jäkla påstick, inget väckskall överhuvudtaget.

Denna räven gick i en rejäl bukt innan den började sträcka ut, och för att fatta mig kort så hämtade vi han i rydaholms södra del.

Jag var extremt nöjd med hur Ajax betedde sig, vi åkte efter honom för att se så han inte bytt djur eller att nåt speciellt inträffat. Då vi kommer fram till en ensilagebale där det brukar stå mycket rådjur börjar man ana lite oråd. Ajax har gått precis rätt igenom detta och gått ut bakom, men när vi hänger på slagen en bit så ser vi att det fortfarande är räven han har på benen.

Så det var jag väldigt nöjd med.

2h drev

Denna räven sköts ej

Andra släppet: Då vi som sagt hade slag på morgonen neranför colvås trä så bestämdes att vi skulle se om han verkligen klarade resa denna räven. (Gamla slag)

Jag åker ner där sista slaget var som vi hittat på morgonen och bara släpper. Sen börjar det utan tvekan det värsta spårandet han har gjort. Räven har gått ut på en mosse som ej går att gå igenom på älgjakten då den är extremt blöt och oländig.

Ajax tar sig fram extremt sakta och sitter mer på pejlen än rör sig =) (ASTRO)
Men han klarar att ta sig igenom mossen och sen jäklar reser han räven efter rätt mycket väckskall.
Denna räven kommer vi heller inte åt att skjuta men jag är så jäkla nöjd med hur han agerar just nu så att snart måste nån plocka ner mig från den höga hästen jag sitter på =).

Det är så mycket upp och ner med unghundar men jag är väldigt nöjd just nu.

Jaja vi jagade ju givetvis igår också men då det snöade och var mest eländigt så avbröt vi vid kl12.00

Inga rävar hittade vi i gryten och slagen var obetfintliga, men det kändes som en självklarhet att det skulle bli bra före idag.

Liten notis är att räven inte ville gå in idag då den får helt annat fäste nu i kramsnön och det bär verkligen mycket bättre för den.

Så större risk för bättre drev helt enkelt.......

(Räven drev han i dryga timmen)

Nya tag imorgon

Over and out

Fredrik



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0