Rävjakt 2011-01-24


Frank och jag

Dagen i ära så hade vi fått ihop nästan 1cm spårsnö vilket var riktigt fin fint.

Jag och Chrille samlades vid reningsverket i södergård lite innan kl 8

Kaffet hälldes upp i bilen för att åka och spåra vägarna efter eventuella slag, vi fick åka rätt långt innan vi hittade några vettiga slag att släppa på.

Men en liten bit från "veatorget" så hitta vi rätt fina och släppte ut en mycket taggad Ajax.

Efter en 20-25min så får jag ett sms om jag jagar idag !!

Det är Frank som skickat så jag ringer upp honom och då meddelar han att det driver för fullt bakom södergård.

Jaha men då har han ju rest räven nu då sa jag.

Jajamen

Jag visste inte att Frank var ledig idag så det var kanon ännu en jägare som anslöt sig till den annars tunna skaran.

Detta drevet blev det iaf ett märkligt slut på, det gick tillslut runt bakom Hans ladugård och där började pejlen måla igen rejält.

Jag antog att det då gått i gryt, så jag tog mig dit för att försöka reda ut detta.

Det var i en tät plantering som det slutat i men Ajax hade då gått på en annan rävlöpa som han börjat väcka på.

Så jag var där inne själv och försökte reda ut detta, problemet var att den nya snön inte riktigt hittat in dit.

Men jag kunde inte hitta nåt gryt eller hål som han sprungit ner i.

Tyvärr.

Ajax kopplades senare då han inte fick nåt tryck på den nya löpan.

Lite Kaffe och iväg igen.

Släppte på ny löpa och han började väcka nästan omgående.

Problemet som många säkert vet är ju att rävens löptid är nu och då kan ju rävarna gå nåt fruktansvärt långt innan dom börjar bukta.

Vilket blev fallet med denna räven, han hängde på fint över kullen ner mot linnåsen och sen barkade det iväg ur pejlen och var bort mot sjöbo och vidare.

Denna räven fick han som jag hörde aldrig nån riktig kontakt med, det sprangs mycket ute på sjön och krabbade.

Men jag är ju nöjd då han iaf hade 2 rävar uppe.

Inga rävar skjutna idag, det är rätt svårt om man inte kan få dom att börja bukta nu, på det viset är det ju bra med storjakter.

Men som sagt det är ju både på gott och ont det här med löptider, mycket slag blir det ju men risken är ju verkligen att dom går långt också.

Fidde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0