Rävjakt 2011-01-29

Jag skulle egentligen jagat älg och vildsvin idag men jag fick lov att ändra detta då vi fått 2cm nysnö.

Man verkade vara eftertraktad för det var en del lag som ville jaga räv, men som trogen man är så får man ställa upp på släkten =)

Det är fruktansvärt roligt helt enkelt att jaga ute i kolvarp. Där ett kanon fina marker för just rävjakt och dom besitter en mycket bra kunskap och det bedrivs seriöst.

Så nu har jag öst lite beröm över dom också !!

Men för att fatta mig kort så hade dom dubbelstämplar in i en plantering och det var just där jag strök kopplet på Ajax, han började bjäbba nästan direkt.

Jag skulle nog nästan säga att han tragglade med detta i 30min innan han fick den där goa kontakten.

Vinden var lite jobbig idag, stod du lite fel så hörde du inte hunden på 200m.

Men men, jag hörde Ajax när han tonade in och det var bra klipp i skallet.

Räven kom till mig på 60-70m jag stod ju på inlöpan men han gick lite neranför så jag kom inte åt.

Sen gick han en bit innanför mig för att sen dra spikrakt i norr.

Denna räven arbetade han med i 1,5 tíll 2h

Men vi fick åka och koppla. Tyvärr

Lite kaffe på det och sen bestämdes att vi skulle kolla om den andre av dom 2 rävarna låg kvar inne i såten där vi släppte tidigare.

Mycket riktigt, den är kvar.

Jag tar mig in och släpper Ajax, han ylar och väcker mellanåt för att sen sätta fart på räven.

Sven kontaktar mig och meddelar att han sett räven och den har skabb.

Okej om du får läge så ta väck räven så han inte kommer i kontakt med han sa jag.

Det går ca 7min kanske, jag har ingen riktig koll på hur länge han drev denna men det var inte länge iaf.

Innan det går 2 snabba smällar........Den gick vidare men det har tatt.

Sen kommer det värsta upptaget jag hört.

Han ylar och vrålar så man kan tro att någon lyfter han i ryggen eller nåt...

Han har kommit ikapp =)

Sen blir det tyst och lugnt.


Tik med skabb


Jonas, Johan och Sven

Imorgon blir det nya tag då åker vi till sjuhult.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0