Rävjakt i kolvarp

Meningen var inte att jag skulle vara i kolvarp och jaga idag utan på hemmaplan, men efter samtal runt 9 tiden så anlände jag då det var rävar i gryt.

Grytet vi skulle testa var egentligen kvarvarande ris från stormen.....En stor rejäl hög som dom haft ostört i rätt några år nu.

Vi traskar en relativt bra sträcka för att ta oss dit, ja eller sträckan är egentligen inte lång utan det är jäkligt tungt att pulsa i snön =)

Här har vi minst en räv som har gått in och vi släpper min grythund Milou.

Det finns här som jag kan se 2st ingångar. Varav en har räven gått in i, Milou går in i första och där blir ingen kontakt.

I andra hålet så börjar han att gny och gnaga och bryta kvistar för att ta sig fram.

Räven ligger kanske en halvmeter upp till en meter rätt under där han håller på. Han kommer inte åt att ta sig fram.

Problemet med rishögar är att det ger en jävla vittring och inga konkreta gångar vilket jag anser gör det väldigt svårt för hunden att ta sig in till där räven ligger.

Slutsatsen blir iaf att vi bryter och vi låter räven vara.

fr.v  Johan, Robert, Sven, Örjan

Här spånas det i planer och Johan och Robert är i tagen av att ringa in en räv.

Vilket dom också gör ihop med Sven.

Jag åker runt med bilen och börjar med att banda en bit på slagen så att det är hundra att han tar räven.

Bandar inte speciellt långt kanske 40m innan jag bestämmer mig för att släppa.

Ajax börjar väcka efter ca 10min och det övergår till fullt drev och han höll väl på med räven i ca 30min knappt.

Innan han smet in under en ladugård uppe i lökaryd.

-Milou ska fram.

Jag släpper in han och efter ca 30min så springer det ut en väldigt fin rävtik som tyvärr hade lite skabb men i övrigt riktigt fin och både Sven och Johan skjuter. Vem som egentligen sköt räven är det väl fortfarande tvist om.

Räven ligger =)

Men Milou stannar kvar inne under ladugården och det har stått helt bomfast sen han började skälla, jag började då bli lite fundersam om det kunde vara grävling. Vilket iofs inte skulle vart troligt men jaja.

Han är under i ca 1,5h innan han kommer ut och jag är helt säker på att det var en räv som gått in i en blindgång och kunde inte ta sig ut.

Denna räven sköts ej.



Robert, Messi, Jag

Roberts finskstövare Messi hade några fina rundor i skogen med rävarna men vi kom tyvärr ej åt att skjuta.

Nya tag imorgon.



Det glada gänget Örjan, Johan, Sven och Robert



Milou något skitig =)

Jag hade kraftiga funderingar på att bila upp betonggolvet i ladugården för att komma åt han men det fick vi
visst inte =)


Jaha imorgon en ny dag nya jakter. Verkade som att vi skulle ta ett ryck till ute i kolvarp.

God kväll

Fidde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0