Helgens rävjakter

Lördag: Vi samlas 07.00 på ladugårdsbacken i Kolvarp. Och efter en snabb genomgång av pass och fördelning av hundförare så bär det då ut i Sherwoodskogen.

Jag skall släppa i Lökaryd och Robert släpper vid en åtel i Kolvarp, Ajax får upp men det är oidentifierbart djur. Går inte se vad det är på slagen.

Men Messi får upp nästan omgående och sätter bra fart på räven, jag har dock lite dålig koll på hur länge han drev innan det small. Men kanske dryga 30min.

Det hade blivit en smäll som tog lite halvt och det blev då i stort sett ståndskall och Sven gick in och fick avfånga på ett bra sätt.

I övrigt så var Tyson i Rubblarp och jagade och körde där en räv i 45-50min innan den jordade.

Efter detta så hände det inte speciellt mycket mer.

Sven, Robert och Messi


Micke, Sven, Agne, Lave, Emelie, Karl-erik, Robert och Örjan

Söndag: Då var det dags för storjakt i Slättö, vi samlades ute på naturreservatet kl 07.30 och det var en härlig folksamling som anslöt.

Vi var för dagen ett komplett lag med hundar ur teamet. Jag, Walle och Robert.

Det bestämdes att det skulle endast släppas 2st hundar i första såten, den lotten landade på Ajax och Messi och Tyson fick vila.

Messi hade ingen kontakt med räv dock en hare men den körde han inte länge.

Ajax tog slag nästan direkt när vi gick ut och började plocka. Dessa slag var nog rätt gamla för det gick mycket sakta framåt, men efter att vi hängt på framåt så rök räven upp. Körde väl räven i ca timmen men det var dåligt tryck. Passkytt såg räven

Ingen räv skjuten i första såten.



Jag och Jocke

I nästa såt skulle alla hundar släppas.

Vi dividerade om vem som skulle släppa där det varit en skabbräv synlig tidigare i veckan och det blev Tyson och Walle som fick denna, jag och Robert skulle gå in från varsitt håll mot mossen.

Ajax började väcka nästan direkt och tog sen upp efter någon minut, likaså blev det för Tyson.

För Tyson sköts räven och för Ajax kom vi inte riktigt åt även om vi såg räven några ggr.

Messi hade i slutet fått upp räv men det gick ur marken.

Man ska veta att det inte är lätt att få ihop detta från denna såt då det exploderade av rävar ett tag. Det var rävar överallt. Så jag får inte ner allt i skrift.

Alla hundar hade uppe räv och vi sköt också en senare dock osäkert om det var för Ajax, men han tonade in ifrån öst och gick söderut där Walle och en annan man som jag missade namnet på sköt. Detta var under tiden som alla rävarna sprang överallt.

Men räven blev inte på plats, vi släppte på Ajax och räven låg 250m bort.

En riktigt trevlig dag som vi gärna gör om, bra uppstyrt och trevligt folk.


3 nöjda jägare
En väldigt fin rävtik som nu ska bli en fin mössa åt herr Johansson

Nya tag till helgen då vi börjar i Ohs på lördag och avslutar säsongen hemma i Voxtorp.

Fidde


Kommentarer
Postat av: Olle

Fan era hundar verkar gå riktigt bra, kul

2011-03-09 @ 18:42:24
Postat av: Fidde

Hej på dig !!



Jo hundarna går framåt, hoppas att vi kan få en fin avslutning på denna säsongen.

2011-03-10 @ 20:19:31
URL: http://jaktligan.blogg.se/
Postat av: Reine Karlen

Hej Fidde,pratade me din kamrat Joakim,Kul att din hund går så bra! Jag har en halvbror till din som också går fint,han e ju dock ett år äldre,har fått 2st 1:a pris SR-prov samt ett RR-Diplom denna säsong,min e ju efter Elin o Kössi o vi har skjutit ett gäng rävar i år,han har riktig rovdjursskärpa o skäller stånd när räven går in.kanske syns på utställningen i Värnamo.Ha de gott/Reine

2011-03-15 @ 18:28:15
Postat av: Fidde

Tjenare Reine, kul av att fa hora av andra intresserade. Trevlig da far du ju starta i elit nasta ar. Jag ska definitivt till utstallningen i vmo.

Rovdjurskarpa har Ajax med nat fruktansvart. Han har nypit ett antal paskjutna sjalv i ar.

Jag kanner ju Hakan som du kopte hunden av och som jag forstod det sa har ca halften i eran kull blivit kanoner och halften var det for jakla daligt lynne pa.....Psyket var helt enkelt for daligt.

Kanns mycket vemodigt att sasongen ar over bara, jag hade garna jagat aret runt.

Om du undrar varfor jag skriver sa konstigt ar det for att jag blaste datorn och la in en engelsk variant, men det ska snart vara lost.



Mvh



Fidde

2011-03-16 @ 17:16:09
URL: http://jaktligan.blogg.se/
Postat av: Reine Karlen

Hej! blir kul o se din hund i Värnamo,själv tycker jag det e skönt me ett litet avbrott nu,rätt less på all snön som sabbat stor del av säsongen.ja det var väl nåra som var lite svaga i kullen..vet när vi hämta dom att man nästan fick jaga dom i hundgården för o få fatt i dom,tror tyvärr dom va lite dåligt ompysslade de första 8 veckorna..jävligt viktigt att vara med kullen o pyssla om dom samt att låta folk komma o titta samt greja med dom,va nog lite dåligt med den varan tyvärr! men då e de ju än viktigare att träna socialt när man tar hem valparna.där har du nog svaret på lynnet vågar jag påstå.synes! ha de gott!

2011-03-19 @ 08:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0