Helgens jakt.

Tänkte sammanfatta helgen lite kort. Lördagen börjades med att vi släppte både whiskey och strimma detta för att dem ska få så mycket drevtid som möjligt. Strimma tar upp två vuxna rådjur rätt omgående, men efter ca 20 min närmar sig drevet mig och whiskey och tyvärr väljer han då att haka på det drevet och tar således över "strimmas" rådjur. Drevet går hyffsat i ungefär en timme för att sedan gå knackigt. Farsan väljer då att koppla honom och vi beger oss till yxkullsund. Väl där släpps strimma på nytt och efter 15 min kommer upptaget. Drevet går nästan klanderfritt i en 30 min innan en tappt kommer i ett blött kärr. När strimma sen kommer på slagen igen kommer en bock till farsan som blir på platsen. Dessvärre verkar strimma byta det ensamma rådjuret som farsan sköt till en get och kidde så strimma kom aldrig fram. Då rådjuret låg lite dumt till ropade farsan på freddy för att få lite hjälp med rådjuret över ett stort dike, när freddy väl är på väg så stöter han upp en hare som farsan förpassar till de sälla jaktmarkerna.
Efter detta lyckosamma drev så väljer vi att avsluta dagen.


Ronny med sina vilt för dagen.


I söndags var vi på jakt hos Christer. Christer släppte sin dreverhane i första såten. Upptaget kom dock inte förrän efter en timmes jakt trots att hunden hade ett utomordentligt bra sök. Bara några minuter efter upptaget så kommer en get med tre kiddar ut till christer och de delar även upp sig där. Drevern tar turligt nog upp spåret på en av kiddarna och drevet som följde var det bästa rådjursdrev som jag fått höra på än så länge i höst. Det ska väl tilläggas att det inte blev sämre utav att jag hade turen med mig och fick skjuta kidden. Dessutom det första viltet för hunden, KUL!
I efterföljande såt släpptes strimma som inte heller fick allt för snabbt. Vädret var väl kanske inte det mest ultimata men till slut fick hon upp, dock var drevet aldrig riktigt när oss och strimma kopplades efter ca 1 timmas drev. Efter detta valde vi att avbryta och åka hem för värma oss.

/ Franz J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0