Rådjursjakt som slutade med räv

Rådjursjakten i söndags gick relativt bra sett från ett rådjurs perspektiv. Första släppet gjordes med Strimma, hon fick tag i rådjuren omgående. Rådjuren passerade Freddy på för långt håll. Drevet slutade dock vid en stor bäck och vi bestämde oss för att byta område. Om Strimma fick upp snabbt innan så gick det desto fortare för henne i denna såten. Dock varade det inte länge och slutsatsen blev att det var en hare hon trampat upp. Ronny fortsatte traska igenom såten och till sist fick Strimma upp rådjur som buktade fint i ca 30 min. I ett kärr blev det för svårt för henne och hon valde då att släppa.
 
Efter lite kaffe och mycket tjat på brorsan så lyckades jag övertala honom att vi skulle göra ett sista försök innan dagen var slut. Jag skulle gå igenom ett litet område med Whiskey medans han och mamma skulle stå på pass. Redan efter 5 min blev det upptag och kort därefter small det. Freddy meddelar då på radion att han skjutit på en räv men att han inte vet hur det gick. Whiskey fortsätter emellertid att driva men då drevet drar sig ut mot storvägen så tar Freddy och åker för att koppla honom. När detta väl var gjort så spårade Whiskey tillslut upp räven. En fullpälsad rävhane på ca 8 kg. Grattis!


En nöjd skytt som troligtvis är glad att han övertalades till att jaga lite till.


/ Franz J



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0