3 räven som slutade med månskensjakt.

I söndags var det dags för årets sista harjakt. Christer skulle komma med sin stövare och tanken var att jösse skulle få det hett om öronen. Jägarna för dagen var Jag, Freddy, Christian, Ronny och givetvis Christer.

Hararna lyste dock med sin frånvaro trots idogt arbete från hunden Jack. Då vi inte fått upp någon hare valde vi att grilla lite korv. Med vädret som rådde kan jag säga att det var nästan lika njutningsfullt med korv i solskenet som ett riktigt stövardrev, men bara nästan.

Lagom till att vi stoppat i oss sista korven så fick Christian ett samtal från Wahlgren. Han var i behov av passkyttar då hans hund hade fullt drev på räv. Vi var givetvis inte sena på att komma så jag och Christian drog snabbt iväg till rusarebo utanför bor.

Väl på plats kunde vi höra Tyson men det tonade bort och efter en stunds väntan kunde Wahlgren meddela att det troligtvis inte skulle komma tillbaka. Jakten avbröts och vi åkte istället upp på högatåget för att spåra eventuella rävar. Uppe på högatåget var det i princip slag överallt. Visst hade snön legat ett tag men att det var gått om räv i krokarna gick inte att ta miste på. Så ett snabbt samtal till Fidde som berättade att Ajax var fit for fight, något som inte varit säkert då han haft ett illavarslande sår ovanför trampdynan men som han i fredags kväll ansåg hade läkt ihop bra.

När Fidde och Ajax väl var på plats så dröjde det inte länge förrän Ajax började spåra. Efter drygt en timme kom väckskallen och mot alla odds så reste han räven. Christian och jag for upp till Klockarebacken för att hitta ett par lämpliga pass. Efter en stunds väntan meddelade Fidde att drevet var på väg upp mot oss och det dröjde inte länge förrän räven kom och snart var i backen. Till vår stora förvåning visade sig att det inte var drevräven utan en stänkräv.

Då drevet i princip gick runt runt på 10 ha en bit ifrån oss så valde Christian och jag att byta pass. Solen hade nu gått ner och månen lyste istället upp vägen för oss så vi kunde närma oss buktområdet. Ajax drev för fullt och ibland kunde man nästan tro att han steg på räven, det riktigt tjöt i skogen. Både Christian och Fidde såg räven men då ljusfårhållanden var lite sämre valde de att hålla inne med skott.

Efter en drevtid på ca 2.5 timme så drog räven iväg från området och vi tyckte att det var bra för idag och bestämde oss för att avbryta.


Jag med räven som visade sig vara stubbsvansad.


/ Franz J


Kommentarer
Postat av: Christian

Helt klart det sjukaste RÄVDREV jag hört!!! En upplevelse som kommer finnas i mitt minne för en lång lång tid... Hoppas att få återuppleva detta till helgen då det är fullmåne!

2011-02-16 @ 14:42:31
Postat av: Johan

Skulle inte du starta han på prov

2011-02-17 @ 22:28:16
Postat av: Fidde

Jo det är meningen att jag ska starta han, håller på och raggar domare.

Men det blir ett jaktprov innan säsongen är över. Dom vill dock att jag ska försöka ta ett RR på han så han får med sig det in i nästa säsong !!

2011-02-18 @ 19:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0