Lite träning med unghunden

Idag var jag ute och jagade med farsans och brorsans drever Strimma. Trots att det nu redan har skjutits två rådjur för henne är varje jakttillfälle viktigt, en ungund behöver tid i skogen för att utveckla ett bra sök. Likaså är tappterna en viktig träning för att hunden senare i livet skall få drevet att flyta på. Som ni förstår kan allt förbättras och idag fick jag uppmaningen om att sitta mycket för att på så sätt få henne att lära sig ta ordentliga sökturer.

Satte mig i en mosse direkt på morgonen och Strimma var till en början kring benen men efter all tristess där så valde hon att dra iväg på en söktur. Tyvärr så resulterade aldrig sökturen i något upptag men trägen vinner så vi fortsatte. Efter att ha avancerat 200 m så valde jag återigen att sätta mig. Strimma drog då iväg och verkade hitta slag som hon jobbade på i över en halvtimme. Tyvärr slutade sökturen med att strimma irrade iväg över en bro och blev där kopplad av Rävafidde som hade vägarna förbi. Tack för det. Inte kul när unghundar irrar omkring på vägar. Detta var väl inte vad jag hoppats på men det var bara att ta nya tag.

Nu valdes en såt längre ifrån trafikerade vägar och Strimma jobbade på bra. Efter ca 15 min blev det upptag på ett vuxet rådjur som hon drev i ungefär en halvtimme för att sedan få tappt. Strimma stannade kvar länge men lyckades aldrig reda ut löpan och valde att komma tillbaka till mig och där bli kopplad. Då hon är en unghund så bestämde jag mig för att släppa än en gång så hon inte kopplar tillbakagången med något negativt. I nästa såt gick jag igenom en 40 årig granplantering, Strimma var ifrån mig ett flertal gånger på ca 150 m utan att hitta något av intresse. Men tillslut så kom upptaget från henne på ca 400 m. I upptaget kunde jag se att det var en stor bock och get hon drev, bocken lyckades dock dra sig undan och när strimma drivit i 20 min kom endast ett hondjur. Efter 30 min tätskalligt drev kom så första tappten, denna jobbade hon på i ca 5 min och men lyckades komma tillrätta och fortsatte sitt drev i ungefär 20 min till. Denna tappt visade sig sedan bli för svår och efter en stunds väntan kom hon tillbaka.

En trög början, men dagen visade sig bli helt ok för Strimma. Efter lite träning ska nog de svåra tappterna reda sig dem också..

/ Franz J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0