Måndagens älgjakt

Rapporten från i måndags i Voxtorps älgjaktslag.

Jaha i måndags var det äntligen dags för älgjakt i Voxtorps älgjaktslag. Stämmningen var verkligen på topp jag smög ut till pass 22. Med mig hade jag Daniel Sten som tycker det är roligt med älgjakt och gärna sitter vid sidan och kolla på. Årets tilldelning är 4 stora älgar med möjlighet att skjuta ett 5:e (hondjur) om vi har gott om älg. Vi sparar tjurar med 0-4 taggar och skjuter under den perioden som de vuxna är tillåtna, endast en av dubbelkalvar.
På måndagen hade vi 4 hundlag, Mikael "elman", Ingolf, Robert, och Christer Thitusson som gick på olika delar av området. Christer gick i norr, elman och Ingolf på mittdelen och Robert kom från söder. Vi hade valt att byta taktik mot de tidigare åren, vi skulle jaga på östra sidan på måndagen. Detta brukar vi alltid göra på tisdagen och börjar alltid på Högatåget. Detta var ett taktiskt drag som skulle visa sig inte vara så lyckat.

Det var kyligt när jag smög ut på pass vid halv 7, men trodde jag hade goda chanser eftersom Fidde sett en kviga i närheten veckan innan. Dimman låg tät när jag satt och väntade på att solen skulle visa sig från sin bästa sida. Tyvärr så satt jag i skuggan och trots att solen kommit upp var det väldigt kallt.
Det som hände var egentligen att en passkytt såg ko och kalv på morgonen, vilken Ingolfs hund fick tag i och gick ur markerna. Roberts hund fick tag i ytterliggaren en ko med kalv som gick söderöver så han kopplade och fortsatte gå utan resultat. Christer i den norra änden hade ingen kontakt med älg.

Micke elman däremot fick ståndskall som flyttade runt en bit på markerna utan att det var synligt några djur. När det väl blev synligt av hundföraren sa han att det var en tjur, modell större. Det flyttade sig närmre mig och spänningen var på topp. Det flyttade sig upp mot en ledningsgata där passkytten skymtat 2 älgar tidigare på förmiddagen, troligtvis ko och kalv. För tjuren måste ha rört sig nära dem, för när stånskallet senare blev synligt igen var det ko och kalv. Hunden kunde senare kopplas och vi avbröt för att äta ärtsoppa på Stillarebo.

Eftermiddagen skulle vi jaga av de södra delarna av Högatåget. 4 hundlag för igång men utan att finna älg. Det enda som var igång var en gris.
Nere hos mig och Sten på pass 48 såg vi några rådjur när vi gick ut och sedan en räv med stubbsvans. Svansen var som en tennisboll, den hade inte skabb vad jag kunde sen. Utan hade väl blivitt av med en del av svansen helt enkelt. Jakten avbröts runt 15.00  och jag fick lämna min plats i solen utan att någon älg blivitt skjuten.

Vi  samlades på östergård för lottdragning inför tisdagen. Alla var nog lite besvikna över hur trögt det hade gått och vi fick veta att det var första gången på 55 år som vi inte skjutit någon älg den första dagen. Så nästa år får det nog bli till att börja på högatåget igen på måndagen. Tagna av situationen, denna taskiga start så börjar man fundera. Vart är älgarna? Varit ovanligt lite observationer! Och vi som trodde vi hade gott om älg! Så någonstans borde de ha väldigt gott om älg!

Så totalt hade vi 3 ekipage ko med enkel kalv, den här tjuren och de två oidentifierade djuren som troligtvis var ett av ekipagen ko med kalv.

/ Christian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0