Rapport från helgen!

Ett sammandrag från helgen.

Trots att älgjakten drar igång imorgon så valde vi att jaga lite rådjur och annat småvilt på Yxkullsund då det inte jagas någon älg på dessa marker.

Lördag 9/10
Kl 07.30 var det samling vid Länsgränsen på yx där jag, Ronny , Freddy och Christian mötte upp Frank. I första såten bestämde vi oss för att släppa strimma, ronnys och freddys blåögda drever. Deras förhoppning var nu att någon av oss skulle få fälla hennes första vilt. Redan efter 10 minuter börjar strimma driva men det verkar inte riktigt som om hon kommer ikapp viltet. Efter flera förväntatsfulla minuter på passet utan att hon riktigt kommer igång så sprakar radion till och Christian frågar lite försynt om man får skjuta räv. Svaret från mig blir då givetvis att det bara är att skjuta mickel. Då detta når Christian är räven alldeles utom skotthål och skott uteblir. Strimma fortsätter med drevet och jag står på helspänn när jag plötsligt hör hur något springer på vägen. En snabb titt ut på vägen och vad kommer där om inte räven. För att räven inte ska se mig väntar jag med anläggningen tills räven sprungit förbi och det hela slutar med att räven tagit sina sista steg. Just då det smäller slutar Strimma driva och kommer tillbaka till Ronny som föreslår att vi tar oss en kopp kaffe. En kopp kaffe senare så släpper Christian lexie som börjar driva på en hare för att sedan komma på rådjur som inte vill bukta på vår mark. Nya planer smids och Freddy släpper nu Strimma i en såt där Frank sett 6 rådjur på fredagen. Upptaget låter inte vänta på sig och hennes ljusa skall duggar tätt i skogen. Efter en 15 minuters buktande väljer rådjuret att gå ut från såten och Strimma kopplas. Jakten avslutas och det bestäms att vi kör på ett liknande upplägg även nästa dag.

Söndag 10/10

Samling vid samma tidpunkt som på lördagen dock med två förändringar. Andreas och Roland är nu med. Då vi är fler passkyttar bestäms att vi ska jaga av ett större område med två hundar. Andreas släpper sin tax Rut och Christan går med Lexie. Redan efter 10 min rapporterar Christian på radion att Lexie har fullt drev och snart hörs hennes skall närma sig. Drevet går rätt mot Ronny och jag står och funderar om det inte borde smälla snart. Det visade sig senare att dimman låg tät på Ronnys pass och han kunde bara höra när det plaskade nere i kärret som han posterade vid. Liksom ronny så kunde inte heller Frank se drevdjuret utan endast höra det. När rådjuret gjort några snäva bukter kring passen drog det västerut och ut ur marken. Då det uteblev drev för Andreas hund Rut så valde vi att återigen släppa henne men även Strimma. Såten var liksom tidigare stor och de båda hundförarna gick in i varsin ände. Rut klipper i efter en stunds väntan och hon driver riktigt bra i 20 minuter för att sedan abrupt sluta . Detta troligtvis på grund av att hon inte klarade ta sig över de stora dikena. Andreas väljer nu att gå ut ur såten och ber freddy att gå över den del han inte gått. Tankarna går och jag misstänker att det nog inte blir något mer drev denna dag när Strimma plötsligt skriker i bara några hundra meter innanför mig. Drevet buktar en stund och drar sig allt närmre mig och roland som står i norra änden av såten. Rätt som det är skymtar jag rådjuret 60 meter framför mig i planteringen. Rådjurer kommer rakt emot mig men viker 30 meter framför mig och skottet går. Rådjuret fortsätter springa och vinklar ifrån mig, jag skjuter igen och rådjuret stannar till som förstelnad. Då jag inte ville riskera något väljer jag att avlossa ett fångstskott. Nu tystnar Strimma precis som på lördagen då ett skott gick av, till vår stora glädje drar hon snart igång och kommer fram till hennes första vilt. Måste säga att det var häftig känsla att få skjuta första viltet för en hund. Om jag var glad så var det inget emot vad hundföraren Fredddy var, han sken som en sol och har man själv ägt en hund så vet man vilken häftig upplevelse det är när första viltet för hunden fälls.







/ Franz J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0