Söndagens Älgjakt

Inga bilder idag.

Pga att det tyvärr inte finns så mycket att förmedla, inga älgar har fallit


Vi börjar dagen med samling vid kyrkan i voxtorp.
Där bestäms att vi ska försöka jaga igenom i stort sett samma område som igår då vi hade en del älgar som var orörda.

Detta var ett felbeslut då det inte fanns kvar en älg i detta området, men det är inte alltid lätt att veta innan.
Vi var väl framförallt ute efter den tjur som passerat bakom ryggen på en passkytt under gårdagen.

Efter välbehövlig samling i jaktstugan så bestämmer vi att 2 hundlag ska jaga av östra sidan
(andra sidan riksväg 27)

Och 1 påstridig hundförare vill jaga av södra änden på högatåget (dvs jag)

Jag får med mig 4 passkyttar som posteras ut snabbt och lätt
Lennart rapporterar till mig att han har relativt färska älgslag när han ska gå till sitt torn.
Jag åker dit för att ta mig en titt och visst var dom inte lastgamla men Errki tar inte dom. Men det var ett tecken på liv. Vad jag kunde se så var det Ko med kalv alternativt kalvar.

Jag bestämmer mig för att gå ner mot sjökanten då jag vet att älgarna har ett litet tillhåll där nere.
Sagt och gjort så släpper jag och det tar inte många minuter förräns första skallen kommer, några ljusa skall i upptaget för att sen flytta sig ca 1km söderut ner mot något vi kallar sikuddarna.
Där står det fast en stund för att sen vinkla lite i norr men sen vet precis denna älgen hur den ska göra för att blir av med hunden.

Han går rätt i öst och hoppar i vattnet.

Jag är rätt säker på att detta var den ko med dubbelkalv som grannlaget skickade över förr förra onsdagen.
Hon hade simmat mer än hon var på land där borta. Rutin kallas det =)

Jag ville ha en passkytt till för att stänga inne detta, men när han kom fram så hade älgarna precis hoppat i, men då han kom upp i tornet så såg han en kviga som gick utmed en granplantering.

Vi släppte på denna älgen men utan resultat, varför då ??

Det var mycket som störde denna älg, det var folk i rörelse, bilar som åkte fram och tillbaka. 
Erkki tog slagen direkt i vart fall, men han släppte slagen efter ca 600m. Det bestämdes då att vi skulle testa med en annan hund.
Sagt och gjort, östra sidans jägare flyttar över till oss. Och Ingolf släpper på Lina på slagen, hon hänger på en bit till men det kommer aldrig något upptag.

Denna älgen har definitivt gått ur såten.


På östra sidan hade Mickes Dobbie kontakt med skenande ko och kalv. Det var det som hände där borta.

Men det var fint älgaväder dock något blött.

Nya tag nästa helg

Fidde


Kommentarer
Postat av: Erik

Hej! Trevlig blogg och läsning:) Låg bakom en bil med adressen härom veckan och upptäckte då bloggen. Titta gärna in på min sida! Fortsatt trevliga dagar i skogen, mvh Erik

2010-10-25 @ 22:45:08
URL: http://Eriksjakt.se
Postat av: Fidde

Tjenare, det var nog min bil du låg efter.

Silvrig L200, du hade en jäkla fin blogg du med.

Skjutit några stora nu i år ??

2010-10-26 @ 18:11:33
URL: http://jaktligan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0