Tisdagens älgjakt

Fruktansvärd frustration.


Mer än så kan jag nog inte säga.


Vi börjar dagen med kraftig frost och några grader kallt, Erkki fick upp nästan direkt på morgonen, jag släppte nära gränsen och det gick tyvärr ur direkt. Sen skällde han drygt 1km ifrån oss.
Är relativt säker på att det var en stor tjur för det var mycket stora slag.

På andra håll så hade Micke uppe med sin gråhund, men det ville inte stå någon gång så han hängde nog på 2mil. Ur marken. 1 Stor älg hade observerats men dock ej vad.

Christer hade uppe 2-3 olika grisekipage varav det sista ståndskallet var en mycket grosse gris.

Ingolf hade fått ko och kalv i sken.

Vi observerade även 1 till ko med kalv

På eftermiddagen så släppte vi på olika sidor av marken, 2 lag på västra sidan och 2 på östra sidan.

Vi släppte hundarna där det kunde tänkas va hett och relativt orört.


Jag hade slag av ko och minst 1 kalv men fick höra av de andra i laget att dom var från gårdagen, förstod att det inte var hett då inte hunden reagerade nåt märkvärdigt. Men dom såg helt enkelt mer färska ut än vad dom var !!

Christer fick inte heller upp.
Det var vi som gick på östra sidan

Robban fick en halt hund på köpet, troligtvis en sträckning på höger framben-

Ingolf fick däremot upp 1 pinntjur, hunden kopplades exemplariskt av Christian

Micke ställde över sin hund efter sina strapatser.


Men jag måste säga att jag är fruktansvärt nöjd över min egna hunds insatser, bra tempo i söken och hittar älgarna bra.


Dock ska det förtydligas hur chockad jag är över hur det har sett ut hemma på våra marker med extremt mycket ko och kalv.

Inte en enda ko med dubbelkalv.

Vad jag vet så har vi bara observerat 1 älgtjur och det var en pinne. Inte bra

Vad som har hänt mot föregående år är för nuvarande helt omöjligt att besvara.

Jag tror dock att brunsten är något senare och att vintern kan ha påverkat älgkon negativt och därför är det mycket ko med enkelkalv

Kan vara någon stor tjur som drar ihop dom

Bara helt egna teorier, men jag står för dom

Men just observationer av passkyttar har varit mycket låg.

Over and out

Fredrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0